Entrevista a La Costa

dilluns, 18 de maig del 2009
Posted by Unknown

Publico aquesta entrevista perquè en ella s'hi resumeix en bona part el treball i s'en fot fer una bona ideia de per on va la cosa.

"Entrevista publicada a la revista La Costa, per Cristina Tarifa Dotras
"



  • Com sorgeix la idea d’un tramvia per la Selva Marítima?
La idea sorgeix a partir de les diferents propostes de la Generalitat de Catalunya per solucionar els problemes de mobilitat que hi ha a la zona. El govern català proposava, entre d'altres, el perllongament del tren desde l'estació de Blanes fins a Lloret de Mar, cosa que costaria uns 160M€, un carril bus o fins i tot un tramvia o metro lleuger. Pero totes, a excepció del carril bus, varen ser desestimades perquè preveïen un traçat paral·lel a la GI 682 (la carretera d'accés a la Costa Brava), i no resultaven viables, ja que cap d'elles cobreix el centre de Blanes i el nus de comunicacions "centre de Blanes - centre de Lloret" i, per tant, no tindrien prous passatgers.
Va ser aleshores quan vaig pensar en la idea d'un tren-tramvia, que faria servei de tren als trams interurbans i de tramvia al pas pel centre de les poblacions, el qual amb un traçat diferent podria ser viable, i és aquí on vaig començar a fer aquest Treball de Recerca.

  • Com vas dur a terme l’anàlisi de la viabilitat del projecte?
Per començar vaig estudiar els sistemes tramviaris d'altres ciutats espanyoles, com són el tramvia de Tenerife, Vélez -Malaga, Múrcia, Barcelona... i vaig definir les característiques que haurien d'assegurar la viabilitat tècnica del projecte. Quant a la part econòmica, per assegurar la viabilitat i poder fer càlculs reals, vaig partir del recorregut que actualment fan 3 línies d'autobus entre Blanes i Lloret, com són la 1.Blanes-Lloret de Mar, la 4.Blanes-Estació de tren i la 6. Lloret de Mar-Estació de Tren, les quals juntes tenen actualement 2.800.000 usuaris.

  • Quina seria la ruta del TramTordera?
Partiria del centre de Palafolls (al costat del Palauet) i aniria fins a l'estació de tren de Blanes creuant el riu Tordera amb un nou pont (pressupostat en uns 1.700.000€. De l'estació fins a la següent parada al polígon industrial, a partir d'aquí seguria per l'av. Europa de Blanes fins a la següent parada a Can Borell, on es troba un túnel (xifrat en 5.180.760 €) que permetria travessar el turó del Racó Blau. Un cop passat el túnel pararia a l'estació d'autobusos de Blanes, donant servei a La Plantera i la zona turística. Posteriorment seguiria cap a la parada "Biblioteca Comarcal-Illa de Blanes", on s'ubicaria la següent parada, i continuaria pel Passeig de S'Abanell fins a pl. Catalunya, c. Xavier Brunet, i c. Muralla, tindria la parada "Blanes centre" en la confluència amb el Passeig de Dintre. Resseguiria tot el carrer Muralla, puja a la Rambla Joaquim Ruyra fins a la següent parada, "Mercat Municipal", i d'aquí cap al nou sector en fase d'urbanització a Blanes, amb una parada al centre d'aquesta zona, i fins a la parada "Valldoligt". D'aquí cap a la d'"Hospital Comarcal" i tot seguit aniria fins a la seguent parada a Santa Clotilde, una altre a Fanals, i fins a la d'"Estació d'autobusos-Lloret centre". Per acabar, puja per l'avinguda del Rieral fins arribar a l'última parada, "Lloret Arena", que cobriria tota la zona esportiva de Lloret.

  • Quins motius et van guiar a l’hora d’escollir el trajecte?
Sobretot varen ser els de cobrir els desplaçaments més habituals i cobrir les necessitats reals del territori. Per exemple, fins ara mai s'havia comptat amb Palafolls, i vaig creure necessari allargar el tramvia per comunicar Blanes i Lloret amb Palafolls i apropar aquest municipi a la platges i zones comercials i d'oci de les poblacions veïnes. Amb aquest tramvia, a més, tots els instituts de Blanes tenen una parada del tramvia a menys de 5 minuts, i es cobreixen equipaments com biblioteques, hospitals, ambulatoris, zones esportives, i els centres administratius i comercials de Blanes i Lloret. D'aquesta manera la gent pot deixar el cotxe a casa i anar a comprar, a fer esport, estudiar, treballar i, fins i tot, anar a la platja en tramvia.



  • Ets usuari de transport públic? Com en valores el funcionament entre les poblacions properes?
No utilitzo el transport públic habitualment, però en tinc companys que van i tornen fins a 4 vegades al dia per anar a estudiar a Lloret, i es queixen del temps que triguen (del centre de Blanes al centre de Lloret uns 35-40 minuts a l'hivern, i gairebé 1 hora a l'estiu), i que l'autobús va excessivament ple. Crec que tenim bones rutes però per l'intens col·lapse de les vies per les que circula, el fet de posar més autobusos, per exemple, en comptes de reduir-lo, encara faria més gran el problema.
Per aixó proposo un sistema tramviari en via única (una sola via) que utilitzaria fins a 5 tramvies (4 en ús i 1 en reserva) , amb freqüències cada 10 minuts en hora punta, i que trigaria 20 minuts en cobrir un trajecte d'anada, conectant el centre de Blanes i Lloret en 10 minuts.

  • Quina seria la inversió necessària per tal de tirar endavant amb la iniciativa?
Costaria 71 milions d'euros, i aquest cost inclouria l'infraestructura (56 M€), i l'adquisició dels 5 tramvies (15M€). Aquesta inversió aniria, igual que en el tramvia de Barcelona, a càrrec d'una empresa que rebria la concessió de l'explotació del tramvia durant 40 anys i en la qual els ajuntaments haurien de cedir els terrents necessaris a l'empresa concessionària.

  • T’has plantejat la possibilitat de veure el teu projecte fet realitat en uns anys?
Si el fessin jo em comformaria amb quedar-me l'1% del pressupost... jejeje. A veure, estic convenssut de que alguna cosa faran, perqué és necessari que es faci alguna cosa, ja sigui o bé portant el tren desde Blanes a Lloret o bé amb telecabines o, fins i tot, amb telearrastre si volen. Jo he fet el meu treball i he posat sobre la taula una solució que soposarien 90 M€ menys que fer el tren, i que donaria un servei totalment net i sostenible, i que facilitaria i molt la vida del dia a dia dels que vivim en aquesta zona.

Etiquetes de comentaris:
Creative Commons License
El Tramtordera. Un tramvia per a la Selva Marítima by Victor Catalan Casas is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-No comercial-Compartir bajo la misma licencia 3.0 España License.
Based on a work at eltramtordera.blogspot.com.
Permissions beyond the scope of this license may be available at victorcata[arroba]gmail.com.